Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران - روز سوم جشنواره فیلم فجر سی و نهم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 2 فیلم داستانی ابلق (نرگس آبیار) و تک تیر انداز (علی غفاری) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

 

ابلق / نرگس آبیار

بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، مهران احمدی، هوتن شکیبا و گلاره عباسی

جدیدترین ساخته نرگس آبیار که حجم بیشتر آن در تهران ضبط شد، با نام قبلی «بی‌وقتی»، اردیبهشت امسال و در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمی که علی‌رغم تم زنانه و همیشگی سینمای آبیار، با تمام ساخته‌های او متفاوت است و بازیگران آن، نقش‌آفرینی‌های جانانه‌ای داشته‌اند که تا اندازه‌های دریافت سیمرغ پیش می‌روند.

ابلق یک فیلم درباره تنهایی و غریبی یک زن در یک موقعیت خاص است، زنی که با انتخابی سخت مواجه می‌شود، انتخاب بین حقیقت و مصلحت.

فیلم جدید آبیار در یک محله حاشیه شهر به اسم "زور آباد" اتفاق می‌افتد که راحله (الناز شاکر دوست) در یک موقعیت ناخوشایند از طرف شوهر خواهر شوهرش مورد تعرض قرار می‌گیرد و وقتی این اتفاق لو می‌رود خود او در مظان اتهام قرار می‌گیرد و ...

بازی الناز شاکر دوست یکی از بهترین نقش آفرینی های زن در یک دهه اخیر است و در مقابل هم هوتن شکیبا هم یک لایه دیگری از بازیگری خود را به تصویر کشیده است که بسیار دلنشین و واقعی از کار در آمده است. هر 2 آنها قطعا کاندید و چه بسا برنده سیمرغ امسال هم باشند.

انصافا نرگس آبیار نشان داده است که در فیلمسازی اهل ریسک و خطر است، نکته جالب توجه در فیلم ابلق این است که همانقدر که فیلم درباره یک زن و تنهایی وغریبی اوست این اتفاق در یک فضای کاملا مردسالار رخ می‌دهد و مردان چنین موقعیت‌هایی و رابطه های آنها را به خوبی به تصویر کشیده است.


اگر در فیلمنامه و کلیت فیلم ابلق چند نکته لحاظ می‌شد می توانست یکی از بهترین فیلم‌های سینمای بعد از انقلاب باشد ولی از این نکته غفلت شده است، مثلا استفاده از سکوت دختربچه فیلم که به دلیل ترس از حمله طلبکارها به خانه‌شان چند ماه است که حرف نمی‌زند، از این خصوصیت می‌تواست در صحنه حساس فیلم استفاده کند و با زبان باز کردن و به حرف آمدن دختربچه یک آس فیلمنامه ای رو کند.

مشکل دیگر فیلمنامه ابلق و بالطبع خود فیلم مقدمه چینی و فضا سازی طولانی در ابتدا فیلم است، تقریبا نیم ساعت اولیه فیلم به این اختصاص دارد که می‌تواند کوتاهتر باشد و هیچ اتفاقی آسیب زننده ای هم برای فیلم رخ ندهد.

ابلق از آن فیلم هایی است که از عناصر سینمایی مانند طراحی صحنه، گریم، فیلمبرداری و ... به خوبی بهره برده است و این جنبه های فیلم هم قطعا به چشم خواهد آمد و احتمالا یکی از فیلم هایی خواهد بود که در شاخه های زیادی کاندید سیمرغ خواهد بود.

( امتیاز: 3.5 از 5 )

 

 

تک‌تیرانداز/ علی غفاری

بازیگران: کامبیز دیرباز، عبدالرضا نصاری، علیرضا کمالی و امیررضا دلاوری

داستان: فیلم، برشی کوتاه از حضور حماسی عبدالرسول زرین است که بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان روایت می‌کند.

تهیه کننده فیلم اعلام کرد هزینه فیلم 10 میلیارد تومان شده است و چقدر ناراحت کننده است که برای چنین فیلمی که این رقم هزینه شده است یک فیلمنامه بسیار ساده انگارانه و ابتدایی نوشته شده است و در سینمای ایران فکر می کنند چون فیلم جنگی است مثلا باید به جلوه های ویزه میدانی و کامپیوتری بیشترین هزینه را اختصاص داد!

مشکل بزرگ فیلم فیلمنامه آن است که بسیار ساده و ابتدایی است یعنی هر شخصی که یک دوره فیلمنامه نویسی گذرانده باشد یا 2 کتاب سید فیلد درباره فیلمنامه نویسی را خوانده باشد و زندگینامه شهید عبدالرسول زرین را به او بدهند نوشته ای در حد همین فیلمنامه کنونی فیلم تک تیرانداز را خواهد نوشت.

علی غفاری دیگر الان یک فیلمساز جوان و تازه کار نیست او از سال 1376 مشغول فیلمسازی است و پروژه های بزرگی چون استرداد هم در کارنامه دارد، 4 فصل سریال بچه مهندس ساخته است و ... ولی واقعا این هم ساده انگاری در زمینه فیلمنامه را نمی توان درک کرد؟!

کسی که بعد از این همه کار در زمینه فیلمسازی داستان جذابی چون زندگی شهید زرین را به چنین سادگی (کلیشه ای و تکراری) از بین ببرد واقعا در نوع خود پدیده ای است!

واقعا این همه ساده انگاری از طرف کارگردان و تهیه کننده در روایت یک قهرمان یگانه دفاع مقدس از هیچ منظری قابل درک نیست.

فیلمسازان مد نظر داشته باشند که با توجه به شیوع کرونا مخاطب جان خود را به خطر نمی اندازد و به سینما نمی رود تا یک فیلم بد ببیند ما هم که دیدیم به دلیل جشنواره بود.

( امتیاز: 1 از 5)

 


حاشیه های روز سوم (روز سختگیری اجرای پروتکل‌ها)

جشنواره فیلم فجر در سومین روز برگزاری اش در برج میلاد (سینمای رسانه ها) _ با توجه به حواشی بوجود آمده در روز نخست جشنواره فیلم فجر در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا_ پروتکل های بهداشتی اش جدی تر از سوی دست اندرکاران جشنواره پیگیری شد، تا جایی که هیچ کدام از بازیگران حاضر در نشست های خبری، حتی برای ثانیه ای ماسک های خود را از چهره برنداشتند تا عکاسان بتوانند، چهره شان را عکاسی کنند.

روز سوم جشنواره، روز پربازیگری بود هوتن شکیبا، بهرام رادان ،الناز شاکردوست ، گلاره محمدی، گیتی معینی، کامبیز دیرباز، امیرضا دلاوری از چهره های بودند که با ماسک بر صورت به سالن نمایش فیلم هایشان آمدند.

شیوع کرونا، همه مناسبات زندگی ما را تغییر داده است بنابراین بازیگرانی که سوژه هر ساله عکاسان در هر رویدادی هستند، امسال متفاوت ترین سال حضورشان را مقابل دوربین عکاس ها سپری می کنند و با چشم هایشان باید برای عکاسان شناسایی شوند.

روز سوم جشنواره فیلم فجر در حالی سپری شد که دست اندرکاران این رویداد در یک خبر رسمی اعلام کردند که "کارشناس بهداشتی با حضور در مرکز همایش‌های برج میلاد در نامه‌ای به دکتر هاله احمدنیا رئیس مرکز بهداشت شمال غرب تهران، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این مکان را تأیید کردند."

بیشتر بخوانید: فردوسی‌پور عذرخواهی کرد خودشان جشنواره گرفته‌اند و می‌گویند عروسی ما عامل انتقال کروناست! روز دوم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم‌ ها و حاشیه‌ ها (+عکس) شوخی‌های رضا عطاران با ژاله صامتی در نشست خبری فیلم "شیشلیک" (فیلم) لینک کوتاه: asriran.com/003E1F

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر روز سوم جشنواره نرگس آبیار یک فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۴۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی – هنری اتقان در احکامی نوشت:

تعامل با معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکیل دبیرخانه متمرکز، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، ارتباط با مخاطبان و نشر آثار هنرمندان و گسترش فرهنگ کار و تلاش از طریق انجام امور رسانه‌ای، از جمله اهدافی است که دبیر جشنواره اتقان از دبیر اجرایی و مدیر روابط عمومی این جشنواره خواسته است.

امیرحسین شفیعی، تهیه کننده و کارگردان تئاتر، مدیر فرهنگی و دارای نشان درجه۲ هنری و مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی است. شفیعی در کارنامه خود دبیر اجرایی تئاتر مهم بین المللی و ملی را به ثبت رسانده که جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکی از آنها است.

مصطفی ساجدی نیز فعال‌رسانه‌ای و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است. ساجدی سابقه سردبیری پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی و برنامه‌های تلویزیونی و همچنین معاونت خبر و اطلاع‌رسانی مرکز رسانه‌ای حوزه هنری انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد.
گفتنی است که فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «اتقان» با هدف ارتقای فرهنگ کار و تلاش و تبدیل آن به گفتمان عمومی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی از اسفند سال گذشته منتشر شد.

این جشنواره فرهنگی به منظور تولید محتوای ادبی – هنری در حوزه فرهنگ کار، ترویج و اشاعه مؤلفه‌های فرهنگ کار و حمایت و در بخش‌های هنر‌های تجسمی (پوستر و کاریکاتور)، عکاسی، طنز، شعر، نثر، استندآپ کمدی، ادبیات (شعر، داستانک، داستان کوتاه)، هنر‌های نمایشی (تئاتر خیابانی – تئاتر کوتاه (صحنه‌ای)) از هنرمندان به صورت سراسری برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره اتقان تا ۵ خرداد ماه اعلام شده و اختتامیه آن تیرماه امسال برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • گزارش تسنیم از اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس‌
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو